5-д Пізнаємо природу


Покликання на підручник

https://pidruchnyk.com.ua/1718-piznaiemo-pryrodu-bida-5-klas.html

☝ УВАГА!!!! Покликання на відеозустрічі для дистанційного навчання 

https://meet.google.com/oeb-tnrr-ara

Як зробити моделі клітин

https://drive.google.com/file/d/1mCACjglAI4I-Hatrh2rh5lHptZ3Ui1oQ/view?usp=sharing


24.02.2023   Як живуть і чим відрізняються клітини різних організмів.

https://www.youtube.com/watch?v=eZVSyvO6Gcc

https://www.youtube.com/watch?v=wJyUtbn0O5Y

Опрацювати § 40, виконати   вправи 1-5 у робочому зошиті. 


01.12.2022    Узагальнення та систематизація знань з теми. 

Діти, якщо під час проходження тесту у вас зникло світло чи Інтернет, пройдіть тести            ( природознавство і ОЗ ) спочатку ще раз !!!! 

Тренувальна вправа для роботи онлайн завдання 1-13 . Якщо буде урок асинхронний при відсутності світла, розгляньте питання , підготуйтеся до контрольної роботи.

https://vseosvita.ua/test/piznaiemo-pryrodu-zemli-989035.html

30.11.2022    Повторення теми  ,,Пізнаємо природу Землі''

1. Пройди тести.

2. Незрозумілі запитання запиши для обговорення на наступному уроці!!!

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1981226

Домашнє завдання  Повторити §§ 19-25 .  Прочитай ключове слово теми (ЗЕМЛЯ). Добери слова, пов’язані з темою уроків, в яких була б літера, зазначена у стовпчику.

  https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1981226

24.11.2022     Практична робота ,,Вимірювання відстаней на географічній карті за масштабом'' 

Домашнє завдання. Повторити §25. 

23.11.2022     Які бувають масштаби та як за їх допомогою виміряти відстані на карті та місцевості.

Масштаб (з німецької – мірна палиця) – це ступінь зменшення довжини ліній на карті (плані, глобусі) порівняно з їхніми дійсними розмірами на земній поверхні. Масштаб показує, у скільки разів відстань на плані чи карті менша за відстань на місцевості.

Види масштабів 


Практична робота ,,Вимірювання відстаней на географічній карті за масштабом ''

Домашнє завдання Опрацювати § 25, виконати вправи і практичну роботу ст 36 в робочому зошиті.

19.11.2022      Про що розповідають геграфічні карти

Перегляньте  відеоурок , 



Домашнє завдання Опрацювати  § 24, виконати вправу 5 ст. 35 в робочому зошиті.

17.11.2022      Які є способи зображення Землі 

Домашнє завдання Опрацювати § 23, виконати пропущені вправи в зошиті ст. 25-33.

16.11.2022   Яку форму і розміри має Земля 

Перегляд відеоуроку обов'язковий.


Домашнє завдання Опрацювати § 22, виконати завдання у робочому зошиті ст.30-31

12.11.2022  Як утворюються гірські породи


 «Ми живемо у велетенському, погано розгаданому світі й топчемо каміння..., не підозрюючи, що знайомство з ним збагатило б наш досвід у всіх сферах життя...»     К. Паустовський

 У земній корі налічують близько 3000 мінералів і понад 1500 гірських порід.

Мінерали-– це природні утворення, які складаються з однієї речовини.

Гірські породи – природні тіла, що складаються з декількох мінералів або скупчення одного у великій кількості в земній корі. 



 Усі мінерали і гірські породи, які людина використовує у господарській діяльності, називають корисними копалинами.

 Усі мінерали і гірські породи, які людина використовує у господарській діяльності, називають корисними копалинами.


Домашнє завдання. Опрацювати §21   Зберіть народні приказки, в яких трапляються назви корисних копалин (сіль, золото, срібло, залізо, кремінь, алмаз, граніт, пісок, вугілля). Поясніть, як ви розумієте ці приказки.

10.11.2022       Яку будову має Земля








        

       



  • Внутрішня будова Землі складається з трьох основних частин: ядра, мантії та земної кори.
  •   На поверхні Землі виділяють чотири сфери, між якими існує тісний взаємозв’язок

Домашнє завдання Опрацювати § 20 

09.11.2022       Як виникла планета Земля   

     Перші наукові уявлення про виникнення Землі з’явилися у 18 ст. Гіпотези І. Канта,     О. Шмідта та багатьох інших учених стали основою сучасних уявлень про походження Землі. 

      Сучасні вчені припускають, що Сонце і планети виникли майже водночас з міжзоряної речовини – пилу і газу. Ця речовина стискалася, потім розпалася на згустки, один з яких дав початок Сонцю. Навколо Сонця виникла газовопилова хмара, зі згустків якої утворилися планети, серед яких і наша Земля. 

Переглянь відео  ,, Виникнення Землі''

https://drive.google.com/file/d/1XHwaf8RCfB1w2hrt6ZTgbHsmBEc0MBj3/view?usp=sharing   

Домашнє завдання . Опрацювати   §19, виконати вправи ст.25-26

26.10.2022    Скільки є речовин.

  • Атоми одного і того самого виду називають елементами. 
  • Науці відомо 118 елементів і мільйони різних молекул і речовин/
  • Речовини поділяють на прості, які складаються з однакових атомів, і складні (з різних атомів). 
  • Прості речовини поділяють на метали та неметали. 
Домашнє завдання Опрацювати § 17

20.10.2022       Узагальнення знань. Розв'язування вправ.

1. Виконати тестову роботу 
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3066849

2. Незрозумілі запитання записати для обговорення на наступному уроці!!!

Домашнє завдання. Повторити § 9-13

19.10.2022    Практична роботаДосліджуємо розчинність деяких  речовин 

https://www.youtube.com/watch?v=6iUHnEd2zo8

Домашнє завдання . Повторити  §15. Розгадати кросворд ст. 22 ( робочий зошит)


13.10.2022   Що таке розчинні і нерозчинні речовини.  

  • Розчин – це однорідна суміш розчинника і речовини, яку розчиняють. Навіть через лупу чи у мікроскоп не можна побачити його окремих складників. 
  • Рідину, яка розчиняє, називають розчинником. Її змішують з речовиною, яку розчиняють, і отримують розчин.
      Процес розчинення 

  • Під час розчинення частинки однієї речовини проникають поміж частинками іншої.
  •  Швидкість розчинення можна збільшити, якщо подрібнити речовину, що розчиняється, збільшити температуру розчинника або помішати розчин.
  • Розчин, у якому розчинено так багато речовини, що більше розчинитися не може, називають насиченим.
  • Речовини, які не розчиняються у воді (пісок, глина, ошурки заліза), називають нерозчинними. Частинки таких речовин зависають у воді і з часом осідають.              
  • Домашнє завдання. Опрацювати § 15, виконати вправи 4,5 ст.21  з робочого зошита.

12.10.2022  Як виміряти масу

  • Фізичну величину, яка визначає, скільки речовини містить тіло, називають масою.   Маса декількох тіл, узятих разом, дорівнює сумі їхніх мас. 
  • Міжнародна одиниця вимірювання маси – 1 кг. 
  •  Масу тіла вимірюють вагами.                                                                                              
 Як виготовити терези?   

Домашнє завдання Опрацювати § 14, виконати 2-і вправи ( на вибір) ст .19 з робочого зошита.

8.10.2022    асинхронно

Які властивості у газів.   

Рух частинок у газах

https://drive.google.com/file/d/1dT5tiraTpeqL5AhxDL5feBtwGnK-wiUN/view?usp=sharing

  • Гази не мають власної форми, вони набувають форми посудини, у яких вони перебувають.
  • Об'єм газу такий, як і об'єм посудини, в якій він перебуває.
  • Дифузія в газах відбувається швидше, ніж у твердих речовиних та рідинах.

Домашнє завдання Опрацювати § 12 , в зошиті ст.15-16 ( до практичної роботи)

6.10.2022      Які властивості у рідин. Чому вода особлива речовина.


Рух частинок у рідині
  • Рідини не мають власної форми, а набувають форми посудини, у яку їх наливають. 
  • Більшість рідин зберігають свій об’єм та є нестисливими.
  • Дифузія – це самовільне перемішування двох речовин унаслідок руху частинок, з яких вони складаються. Що вища температура, то більша швидкість дифузії. Випаровування – це перехід речовини з рідкого стану в газуватий. Швидкість випаровування у рідин різна. Вона також залежить від температури і вільної поверхні рідини.
Опрацювати §10,11 в зошиті ст.13-14

5.10.2022    https://meet.google.com/axu-xqkm-acb

Які властивості у твердих тіл

Тверді тіла мають власну форму, бо частинки, з яких вони складаються, сильно притягуються між собою. Вони не можуть вільно переміщатися, лише коливаються 


Рух частинок у твердих тілах

Твердість, міцність, пружність, крихкість, пластичність механічні властивості тіл. 

  • Тверді тіла мають власну форму і зберігають об’єм. 
  • Пластичні тіла змінюють форму і не відновлюють її; крихкі легко руйнуються; пружні змінюють форму, але потім відновлюють її. 
  • Магніти мають два полюси – північний та південний. Вони притягують предмети зі сталі, заліза, кобальту.
  Домашнє завдання Опрацювати § 9, виконати вправи у зошиті ст.12.

1.10.2022     асинхронно

Домашнє завдання   Повторити § 8. Виконати вправи ст.1-5 у робочому зошиті. Завершити  практичну роботу №1,ст. 7-8.

29.09.2022     https://meet.google.com/zgx-qjky-xcd

З чого все складається

Найдрібніші частинки речовини - молекули. Молекули складаються з атомів.

Усі речовини можуть перебувати у трьох     станах : твердий , рідкий і газоподібний.

  • У твердих тілах частинки розташовані дуже щільно, сильно притягуються між собою, коливаються, не змінюючи положення. 
  • У рідинах частинки розташовані щільно, але далі, ніж у твердих тілах. Слабше притягуються і можуть змінювати своє положення.
  •  У газах частинки розташовані на великих відстанях, слабо притягуються, рухаються швидко і в усіх напрямках.
Домашнє завдання. опрацювати § 8

28.09.2022    https://meet.google.com/hae-ivuh-ghi

Що нас оточує

Все що нас оточує-називається, будь- який предмет чи організм, який вивчає наука називається   фізичне тіло (або  просто тіло).

Характеристики тіл – це ознаки, за якими вони відрізняються між собою (форма, розміри, об’єм, маса, температура). Об'єм - це частина простору, яку займає фізичне тіло.

Усі природні об'єкти, які є в космосі називають небесними тілами.

Усі тіла складаються з речовин. Кожна речовини має свої властивості.

Речовини (або їхні суміші), з якиз виготовляють вироби називають матеріалами.

Домашнє завдання .Опрацювати § 7

22.09 2022    https://meet.google.com/rir-vemt-iyq

21.09.2022     https://meet.google.com/kty-imuv-yua

Практична робота №1 Вимірювання температури повітря і води.

Урок узагальнення  

Домашнє завдання. Опрацювати  § 5. Підготувати  повідомлення ,, Цікаві факти з життя  українських вчених  Івана Пулюя, Володимира Вернадського, Сергія Корольова'' ( про одного з них).

Тема. Що таке фізична величина і як її вимірювати 

Довжина, площа, об'єм, температура, швидкість, маса, час - це приклади фізичних величин. Кожна фізична величина має числове значення, одиниці, позначення та прилад для вимірювання.

Виміряти величину - означає порівняти її з однорідною величиною, прийнятою за одиницю вимірювання.

 Домашнє завдання. Опрацювати  §4, ст.22 вправи 1-4  -усно.                                                                

16.09.2022    https://meet.google.com/qhh-xprj-kqm

Тема. Науковий метод пізнання. Як шукати відповіді на запитання .

Основні методи пізнання - спостереження та експеримент, але є ще й інші:  вимірювання, аналогія, порівняння, аналіз, моделювання .

Спостереження - це спосіб вивчення тіл і явищ природи за допомогою органів чуття: зору, слуху, нюху, дотику, смаку.

Експеримент - це дослідження явищ за спеціально обраних або створених у лабораторії умов.

Моделювання - це метод дослідження об'єктів пізнання, що грунтується на заміні оригіналу іншим подібним до нього (моделлю).


Домашнє завдання. Опрацювати  §3, виконати вправу 3, ст.17

14.09 2022        https://meet.google.com/mbf-zgpn-dge

Тема.  Як стати винахідником.

https://drive.google.com/file/d/1ydlPeDr7598QMiTdp3mmqqkzonniRPSC/view?usp=sharing

Винахід - це, передусім,  щось нове. 

Винахід - це корисний у господарській діяльності пристрій (речовина, технологія), який можна використати на практиці. 

Патент - це виключне право на винахід.

Домашнє завдання. Опрацювати §2, виконати вправу 3 стор. 13  (усно).

 05.09.2022      https://meet.google.com/zug-nnff-sny

Тема:    Як наука змінює світ.

Правила, яких варто дотримуватися під час досліджень:

https://drive.google.com/file/d/1MR4g-6FyooYVuIQgviQzk2hOktmxpP_G/view?usp=sharing

Наука - це достовірні та упорядковані знання. Наука - це також сфера діяльності людини, спрямована на отримання нових знань.

Наукові факти - це неодноразово підтверджені результати спостережень і досліджень.

Природничі науки  (фізика, хімія, біологія, астрономія, географія) вивчають світ живої та неживої природи.

Найвищим науковим рівнем пізнання навколишнього світу є відкриття. Відкриття - це невідомі раніше наукові факти або явища, дуже важливі для розуміння світу.

Техніка - це сукупність засобів, створених людством для обслуговування  свої потреб.

Наука і техніка тісно пов'язані: наукові відкриття є підґрунтям для технічних винаходів, а ті служать науці.

Домашнє завдання . Опрацювати §1, правила з БЖД